De beroemde – en peperdure – beursschermen wereldwijd komen van twee aanbieders. Maar een New Yorks bedrijf heeft nu een vondst gedaan waardoor het twintig keer goedkoper kan.

Je kent ze wel, die grote schermen met rijtjes cijfers en grafieken met groene en rode lijntjes. Handelaren in New York, Amsterdam en al die talloze beurzen in de wereld kijken hele dagen naar dat soort beelden.

Iets minder bekend is dat de voormalige burgemeester van New York zijn fortuin maakte met deze schermen. Of preciezer: met de gedetailleerde live informatie over handel die ze weergeven. Michael Bloomberg kwam in 1982 met de Bloomberg Terminal, een voor die tijd helder en baanbrekend systeem. Vandaag de dag zouden zo’n 315.000 klanten gebruikmaken van de terminal.

24.000 euro per jaar

En het prijskaartje is schrikken. Per Bloomberg Terminal betaalt een bedrijf 24.000 dollar (omgerekend zo’n 22.000 euro) per jaar. Voor grote klanten die meerdere nodig hebben gaat de prijs per terminal slechts omlaag naar 20.000 dollar per jaar. Er is slechts één andere aanbieder: Thomson Reuters.

Een ex-werknemer van Bloomberg, Morgan Downey, heeft zich nu tot doel gesteld om die gekte te doorbreken. Sinds vorig jaar is hij CEO van Money.net, dat een toolkit heeft ontwikkeld om dezelfde informatie te aggregeren en aan te bieden voor een veel lagere prijs. Privéhandelaars kunnen al een abonnement afsluiten voor 95 dollar, oftewel 88 euro. Money.net is een platform waarop je kunt inloggen via laptop, smartphone of tablet.

Gebruiksvriendelijkheid belangrijker dan prijs

Money.net adverteert op de eigen site niet met de prijs voor professionals, maar Forbes tekent op dat die rond de 1.140 dollar ligt. Ruim twintig keer lager dan Bloomberg dus.

Maar de lagere prijs is volgens Downey niet het belangrijkste argument. Money.net is ook veel intuïtiever en gemakkelijker om te gebruiken. "Stel dat je een zuivelbedrijf in Griekenland wil kopen, dan moet je kijken naar de euro, Griekse economische info, vergelijkbare zuivelbedrijven, melk- en kaasketeninformatie en de prijs ontwikkelingen op die markten. Met Money.net kan dat", zei Downey tegen Tech.co.

Leren van klanten in plaats van investeerder

Money.net is niet op zoek naar investeringen, zegt Downey. "De meest durfkapitalisten begrijpen niet wat we doen. Het is een grote en ook naar binnen gerichte wereld. Een grote markt, maar obscuur en gespecialiseerd en we willen onze klanten ons laten helpen, niet investeerders."

Downey, een geboren Ier, heeft 15 jaar ervaring in de handel. Hij vertrok na zijn examenuitreiking in Ierland meteen naar de VS en leidde daar verschillende handelsafdelingen bij Standard Chartered, Citibank en Bank of America. Tussendoor schreef hij ook nog de bestseller Oil 101, over hoe de oliemarkt in elkaar steekt.

Met al die ervaring is hij niet op zoek naar een investeerder die hem komt vertellen hoe het moet gaan. "Ik heb zelf het systeem gebouwd dat ik zelf had willen hebben."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl